Από το ypodomes.com
Ας δούμε όμως σε στάδιο ακριβώς είμαστε. Το Ιωάννινα-Κακαβιά έχει μήκος 69,82χλμ και χωρίζεται σε 2 διακριτά τμήματα. Το πρώτο είναι το Ιωάννινα-Καλπάκι μήκους 46,44χλμ. και το δεύτερο είναι το Καλπάκι-Κακαβιά μήκους 23,38χλμ.
Σύμφωνα με πληροφορίες του ypodomes.com στο πρώτο τμήμα μέχρι το Καλπάκιπροβλέπεται η κατασκευή κλειστού αυτοκινητόδρομου 2 λωρίδων και ΛΕΑ ανά ρεύμα κυκλοφορίας, 6 Ανισόπεδους Κόμβους, σειρά από υπόγειες και υπέργειες διαβάσεις και κόστος 340εκατ.ευρώ. Στο κόστος δεν συμπεριλαμβάνονται οι απαραίτητες απαλλοτριώσεις που προς το παρόν δεν έχει εκτιμηθεί η αξία τους. Στο τμήμα Ιωάννινα-Καλπάκι έχει ολοκληρωθεί η μελέτη θεωρείται οριακά σκόπιμο και το έργο είναι ώριμο προς δημοπράτηση.
Εδώ αρχίζουν τα δύσκολα καθώς η απένταξη του από το ΕΣΠΑ 2014-2020 το έχει κατατάξει στην κατηγορία των "ορφανών" έργων με αποτέλεσμα να αναζητούνται εναλλακτικοί τρόποι χρηματοδότησης. Ο πρώτος είναι μέσω του Connecting Europe Facilities (CEF) από όπου η χώρα μας έχει ήδη πάρει πάνω από 700εκατ.ευρώ κυρίως για σιδηροδρομικά έργα και είναι ιδιαίτερα δύσκολο να πάρει ένα τόσο μεγάλο κονδύλι για το οδικό έργο.
Με δεδομένο ότι και οι απαλλοτριώσεις θα απαιτήσουν κάποιες δεκάδες εκατομμύρια ευρώ το ζήτημα εξεύρεσης χρηματοδότησης γίνεται ηράκλειος άθλος, εκτός και αν δεσμευτούν ποσά από διαφορετικά Ε.Π. του ΕΣΠΑ στην αναθεώρηση του 2019 σε συνδυασμό με μία δανειοδότηση από την ΕΤΕπ και ενδεχομένως και την επιβολή διοδίων να μπορούσε το έργο να βρει την απαραίτητη πηγή χρηματοδότησης. Και αυτό είναι το ήδη έτοιμο "ώριμο" τμήμα".
Στο βόρειο τμήμα Καλπάκι-Κακαβιά δεν προβλέπεται κλειστός αυτοκινητόδρομος αλλά δρόμος με μία λωρίδα ανά κατεύθυνση και ΛΕΑ και είναι παντελώς ανώριμο. Σε έγγραφο του Υπ.Υποδομών που διαθέτει το ypodomes.com αναφέρεται πως "εξετάζεται η ένταξη του σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα ανάθεσης της μελέτης". Ουσιαστικά αναζητούνται ακόμα και οι πόροι για να γίνει η μελέτη, πόσο δε μάλλον να φτάσουμε να θεωρούμε το έργο ώριμο προς χρηματοδότηση άρα και δημοπράτηση. Σε πρώτη φάση όπως μαθαίνει το ypodomes το βόρειο τμήμα εκτιμάται ότι θα διαθέτει 3 ισόπεδους κόμβους.
Όπως φαίνεται από τα παραπάνω παρά την εξαιρετική σημασία του συγκεκριμένου άξονα που αποτελεί άλλωστε και την κύρια οδική αρτηρία από/προς την Αλβανία, το σύνολο του έργου δεν βρίσκεται στην απαιτούμενη πορεία που θα χαρακτήριζε κανείς ως "θετική" προκειμένου να δούμε το έργο στο σύνολο του να υλοποιείται στο σύντομο μέλλον. Είναι πιθανότερο να δούμε το πρώτο ώριμο τμήμα (εφόσον τελικά βρει την απαιτούμενη χρηματοδότηση) να υλοποιείται και σε βάθος χρόνου το βόρειο άκρο.
Η Περιφέρεια Ηπείρου στηρίζει θερμά το έργο και προσπαθεί με πιέσεις να κρατήσει την υλοποίηση του ζωντανή, καθώς είναι κρίσιμο για την ολοκλήρωση των οδικών δικτύων όλης της Περιφέρειας και είναι η φυσική συνέχεια του αυτοκινητόδρομου της Ιόνιας Οδού.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου