Σε τροχιά ενεργοποίησης των μελετών για την νέα σιδηροδρομική Καλαμπάκα-Ιωάννινα-Ηγουμενίτσα γραμμή προχωρά ο ΟΣΕ με στόχο η γραμμή αυτή να μπορεί να ολοκληρωθεί την επόμενη δεκαετία. Σύμφωνα με έγγραφο του ΟΣΕ σε ερώτηση βουλευτή για το θέμα, η πρώτη φάση των μελετών έχει ήδη ολοκληρωθεί. Πρόκειται για σημαντικό ελλειπών τμήμα της Σιδηροδρομικής Εγνατίας που προωθείται από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και αφορά στην επέκταση του εθνικού σιδηροδρομικού δικτύου.
Για να ολοκληρωθούν οι απαιτούμενες μελέτες (οριστικές μελέτες) για τη δημοπράτηση της κατασκευής του έργου, ο ΟΣΕ υπέβαλε τον Μάρτιο του 2021, αίτημα χρηματοδότησης ύψους 15 εκατ. ευρώ στο CEF 2014-2020 το οποιο εγκρίθηκε τον περασμένο Νοέμβριο. Η νέα γραμμή έχει εγκεκριμένους περιβαλλοντικούς όρους.
Το έργο περιλαμβάνει την κατασκευή μονής γραμμής η οποία θα ξεκινά από την Καλαμπάκα, θα φτάνει στα Ιωάννινα και θα τερματίζει στο νέο λιμάνι της Ηγουμενίτσας. Η νέα γραμμή μήκους περίπου 154 χιλιομέτρων, θα συνδέει απευθείας την Αθήνα με τα δύο μεγάλα αστικά κέντρα της Ηπείρου. Η ταχύτητα μελέτης είναι 160χλμ/ώρα.
Σύμφωνα με σιδηροδρομικές πηγές, το Αθήνα-Ιωάννινα με τρένο θα μπορεί να εκτελείται σε 4 ώρες και το Αθήνα-Ηγουμενίτσα σε περίπου 4 ώρες και 30 λεπτά. Η γραμμή θα είναι ηλεκτροκινούμενη και θα διαθέτει σηματοδότηση, ETCS, RTMS και τηλεδιοίκηση. Οι νέοι σταθμοί που προβλέπονται να κατασκευαστούν θα είναι ένας νέος σταθμός στην Καλαμπάκα και μετά Μαλακάσι, Μέτσοβο, Ιωάννινα (κλάδος της γραμμή προς την πόλη) , Καστρίτσα (επιβατικός και εμπορευματικός σταθμός), Ανθοχώρι, Νεοχώρι, Ηγουμενίτσα (επιβατικός και εμπορευματικός σταθμός που θα εξυπηρετεί και το λιμάνι).
Ένα μεγάλο έργο
Το κόστος των έργων εκτιμάται (καθώς θα πρέπει να ολοκληρωθούν οι μελέτες) μεταξύ 1-1,5 δισ. ευρώ. Παράλληλα θα γίνει εφικτό το όνειρο της σιδηροδρομικής σύνδεσης των λιμένων Ηγουμενίτσας και Βόλου. Η νέα σιδηροδρομική Γραμμή Καλαμπάκα – Ιωάννινα – Ηγουμενίτσα είναι ενταγμένη στο Κεντρικό Δίκτυο Δίκτυο Διευρωπαϊκών Μεταφορών.
Ουσιαστικά μιλάμε για την αρχή μίας πολυετούς διαδικασίας η οποία θα μας οδηγήσει τελικά στην υλοποίηση αυτών των νέων για τη χώρα σιδηροδρομικών γραμμών που αποτελούν το μεγαλύτερο τμήμα της Δυτικής Σιδηροδρομικής Εγνατίας.
Θα πρέπει να σημειωθεί πως ο ΟΣΕ έχει ξεκινήσει τις πρώτες μελέτες για την επέκταση του σιδηρόδρομου στην Ήπειρο από τη δεκαετία του 2000 με ένα φιλόδοξο πλάνο το οποίο -δυστυχώς για τον σιδηρόδρομο- δεν είχε συνέχεια.
Τον περασμένο Νοέμβριο υπεγράφη μεταξύ της CINEA και του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων συμφωνία χρηματοδότησης με ποσοστό χρηματοδότησης από το CEF 50% και τα υπόλοιπο 50% από το ΠΔΕ όπου και αναμένεται να ενταχθεί. Η δημοπράτηση των μελετών αναμένεται το επόμενο διάστημα και εκτιμάται πως θα τραβήξει το ενδιάφερον πολλών συμβουλευτικών εταιρειών.Για να ολοκληρωθούν οι απαιτούμενες μελέτες (οριστικές μελέτες) για τη δημοπράτηση της κατασκευής του έργου, ο ΟΣΕ υπέβαλε τον Μάρτιο του 2021, αίτημα χρηματοδότησης ύψους 15 εκατ. ευρώ στο CEF 2014-2020 το οποιο εγκρίθηκε τον περασμένο Νοέμβριο. Η νέα γραμμή έχει εγκεκριμένους περιβαλλοντικούς όρους.
Το έργο περιλαμβάνει την κατασκευή μονής γραμμής η οποία θα ξεκινά από την Καλαμπάκα, θα φτάνει στα Ιωάννινα και θα τερματίζει στο νέο λιμάνι της Ηγουμενίτσας. Η νέα γραμμή μήκους περίπου 154 χιλιομέτρων, θα συνδέει απευθείας την Αθήνα με τα δύο μεγάλα αστικά κέντρα της Ηπείρου. Η ταχύτητα μελέτης είναι 160χλμ/ώρα.
Σύμφωνα με σιδηροδρομικές πηγές, το Αθήνα-Ιωάννινα με τρένο θα μπορεί να εκτελείται σε 4 ώρες και το Αθήνα-Ηγουμενίτσα σε περίπου 4 ώρες και 30 λεπτά. Η γραμμή θα είναι ηλεκτροκινούμενη και θα διαθέτει σηματοδότηση, ETCS, RTMS και τηλεδιοίκηση. Οι νέοι σταθμοί που προβλέπονται να κατασκευαστούν θα είναι ένας νέος σταθμός στην Καλαμπάκα και μετά Μαλακάσι, Μέτσοβο, Ιωάννινα (κλάδος της γραμμή προς την πόλη) , Καστρίτσα (επιβατικός και εμπορευματικός σταθμός), Ανθοχώρι, Νεοχώρι, Ηγουμενίτσα (επιβατικός και εμπορευματικός σταθμός που θα εξυπηρετεί και το λιμάνι).
Ένα μεγάλο έργο
Το κόστος των έργων εκτιμάται (καθώς θα πρέπει να ολοκληρωθούν οι μελέτες) μεταξύ 1-1,5 δισ. ευρώ. Παράλληλα θα γίνει εφικτό το όνειρο της σιδηροδρομικής σύνδεσης των λιμένων Ηγουμενίτσας και Βόλου. Η νέα σιδηροδρομική Γραμμή Καλαμπάκα – Ιωάννινα – Ηγουμενίτσα είναι ενταγμένη στο Κεντρικό Δίκτυο Δίκτυο Διευρωπαϊκών Μεταφορών.
Ουσιαστικά μιλάμε για την αρχή μίας πολυετούς διαδικασίας η οποία θα μας οδηγήσει τελικά στην υλοποίηση αυτών των νέων για τη χώρα σιδηροδρομικών γραμμών που αποτελούν το μεγαλύτερο τμήμα της Δυτικής Σιδηροδρομικής Εγνατίας.
Θα πρέπει να σημειωθεί πως ο ΟΣΕ έχει ξεκινήσει τις πρώτες μελέτες για την επέκταση του σιδηρόδρομου στην Ήπειρο από τη δεκαετία του 2000 με ένα φιλόδοξο πλάνο το οποίο -δυστυχώς για τον σιδηρόδρομο- δεν είχε συνέχεια.
Η ολοκλήρωση των μελετών προβλέπεται για το τέλος του 2024 και στη συνέχεια θα αναζητηθούν κονδύλια για την κατασκευή της νέας γραμμής η οποία θα είναι ηλεκτροκινούμενη. Στόχος είναι η ολοκλήρωση των έργων να έχει επιτευχθεί μέχρι το 2030.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου